Personvererklæring
Personvernerklæring for Øvre Romerike brann og redning
Øvre Romerike Brann og Redning tilbyr ulike tjenester knyttet til brann, redning og forebyggende arbeid. For å sikre gode og forsvarlige tjenester må vi ofte behandle personopplysninger om innbyggere og andre som vi er i kontakt med.
Hvem er behandlingsansvarlig?
Det er Ørbrann (org.nr. 987 615 516) ved brann- og redningssjef som er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger.
Vi er opptatt av at dine personopplysninger behandles på en god og sikker måte, i tråd med gjeldende lover og regler. Du har en rekke rettigheter etter personvernforordningen (GDPR) som er nærmere beskrevet nedenfor, og du er velkommen til å ta kontakt med oss hvis du vil utøve rettighetene dine eller hvis du har spørsmål om hvordan vi behandler personopplysninger. Se kontaktinformasjon her.
Øvre Romerike Brann og Redning har utnevnt et personvernombud som kontrollerer om vår behandling av personopplysninger skjer i tråd med loven. Ønsker du å kontakte vårt personvernombud, finner du kontaktinformasjon her.
Hvorfor og hvordan behandler vi dine personopplysninger?
Vi behandler personopplysninger om innbyggere i kommunene vi har ansvaret for, nøkkelpersoner i virksomheter vi er i kontakt med, abonnenter på våre tjenester og alle som tar kontakt med oss eller som er involvert i våre oppdrag. Dette gjør vi for å administrere tjenestene, utføre oppgavene våre, følge opp og besvare henvendelser.
Nedenfor finner du informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler og om hvordan vi samler inn, lagrer og eventuelt deler dine personopplysninger.
Når har vi lov til å behandle dine personopplysninger?
For at vi skal kunne behandle personopplysninger trenger vi et lovlig behandlingsgrunnlag. De ulike behandlingsgrunnlagene står i personvernforordningen (GDPR) artikkel 6.
Øvre Romerike Brann og Redning er pålagt plikter etter ulike lover, og for å utføre pliktene er det ofte nødvendig å behandle personopplysninger. For å kunne gi riktig hjelp og oppfølging er det ofte også nødvendig å behandle særlige kategorier av personopplysninger. Behandlingsgrunnlaget for slik behandling finnes i personvernforordningen (GDPR) artikkel 6 nr. 1 bokstav e og artikkel 9 nr. 2 bokstav c, g, h og i.
Vi er pålagt plikter etter brann- og eksplosjonsvernloven. I tillegg er vi pålagt plikt til å sørge for at saker er godt opplyst før vi fatter etter forvaltningsloven § 17, og plikt til å arkivere arkivverdige dokumenter etter arkivlova § 6.
Vi benytter informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider. Disse samler inn informasjon om hvordan du bruker nettsidene våre. Behandlingsgrunnlaget for bruk av informasjonskapsler er samtykke i personvernforordningen (GDPR) artikkel 6 nr. 1 bokstav a.
Hvor henter vi personopplysninger fra?
Hvor vi henter opplysninger, avhenger av hva slags sak det gjelder og kan også variere fra sak til sak.
Vi henter inn personopplysninger om innbyggere og ansatte i kommunene i forbindelse med tilsyn og feiing. Opplysningene kommer fra Folkeregisteret, kommunene, Brønnøysundregistrene og selskapene.
Vi henter inn personopplysninger om abonnenter på våre alarmtjenester i forbindelse med opprettelse og administrering av abonnementet, herunder fakturering.
Vi henter inn personopplysninger fra alle som sender inn bekymringsmeldinger til oss eller på andre måter tar kontakt med oss.
Vi henter inn personopplysninger fra alle relevante personer i forbindelse med hendelser som vi rykker ut til, for eksempel naboer, vitner, pårørende eller andre som er til stede.
Når du bruker nettsidene våre, samler vi opplysninger om IP-adressen din, hvordan du bruker nettsidene våre, og enkelte opplysninger om enheten du benytter ved hjelp av informasjonskapsler (cookies).
Hvilke personopplysninger behandler vi?
Vi behandler som hovedregel kun de personopplysningene vi trenger for å gi riktig oppfølging. Det vil kunne variere hvilke opplysninger det kan være, men det vil for eksempel kunne omfatte:
- Personalia
- Kontaktopplysninger
- Abonnementsopplysninger
- Faktureringsinformasjon
- Bekymringsmeldinger
- Boligopplysninger
- Helseopplysninger
- Funn fra tilsyn
- Kollegastøtte
- Post
- Folkeregisteropplysninger
- Informasjon om bruk av nettsider, IP-adressen din og den enheten du benytter
- Alle andre opplysninger som dere oppgir i kontakt med oss
Hvor lenge oppbevarer vi personopplysningene?
Vi er underlagt arkiveringsplikt. Opplysninger blir arkivert og slettet i henhold til bevarings- og kassasjonsplan.
Hvem utleverer vi personopplysninger til?
I noen tilfeller må vi utlevere dine personopplysninger til andre. Dette skjer kun når det foreligger et gyldig grunnlag for utleveringen, for eksempel fordi vi har plikt til det etter lovgivning, eller etter avtale med deg. Det kan for eksempel tenkes at vi må dele opplysninger med andre nødetater, barnevernet, pårørende, tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter.
Vi benytter oss av databehandlere som behandler personopplysninger på våre vegne, for eksempel for å drifte datasystemene våre. I slike tilfeller inngår vi databehandleravtale for å sikre at databehandleren behandler personopplysninger etter våre instrukser.
Hvilke rettigheter har du?
Når vi behandler personopplysninger om deg, har du flere rettigheter etter personvernforordningen (GDPR) som vi er opptatt av å ivareta. Vi forklarer disse rettighetene nedenfor.
Du har rett til innsyn
Du har rett til å vite hvilke personopplysninger vi behandler om deg og kan be om innsyn i hvilke personopplysninger vi behandler.
I tillegg til å få innsyn i personopplysningene dine, kan du også kreve følgende informasjon om behandlingen:
- Formålet med at vi behandler personopplysningene
- Hvilke kategorier av personopplysninger vi behandler
- Hvem vi eventuelt deler opplysningene med utenfor kommunen
- Om opplysningene blir overført til et land utenfor EU/EØS eller til internasjonale organisasjoner
- Hvor lenge opplysningene blir lagret
- Hvor vi har fått opplysningene fra
- Om vi bruker opplysningene til automatiserte avgjørelser eller «profilering», og hvordan dette eventuelt gjøres
Ta kontakt med oss her om du ønsker innsyn i disse opplysningene.
Du har rett til å kreve retting av feil
Hvis du oppdager at vi har registrert personopplysninger om deg som ikke stemmer, kan du kreve at vi retter disse personopplysningene.
Du har rett til å kreve at opplysninger om deg slettes
Vi sletter de personopplysninger vi har om deg når de ikke lenger er nødvendige for formålet de ble samlet inn for og vi ikke er pålagt å ta vare på opplysningene videre.
I noen tilfeller kan du kreve at vi sletter personopplysninger vi behandler om deg. Det gjelder hvis:
- Formålet med at vi innhentet opplysningene er oppfylt, og vi ikke er pålagt å lagre dem
- Vi behandler opplysningene på grunnlag av ditt samtykke som du deretter trekker tilbake, og vi ikke har noen annen lovlig grunn til å beholde dem
- Personopplysningene er behandlet ulovlig
- Vi er lovpålagt å slette opplysningene
- Du protesterer mot automatisert behandling og vi ikke har pålagte, tungtveiende grunner for å fortsette behandlingen som går foran dine rettigheter (et eksempel er at vi må beholde opplysningene for å avklare om vi har et rettskrav mot deg).
Du har rett til begrenset behandling
I noen tilfeller kan du kreve at vi begrenser behandlingen av dine personopplysninger. Å begrense behandlingen betyr at vi ikke sletter opplysningene, men tar vare på dem uten å bruke dem videre. Dette gjelder hvis:
- Vi behandler dine personopplysninger ulovlig.
- Du mener at opplysningene om deg ikke er riktige. Da kan du kreve at vi begrenser behandlingen mens vi kontrollerer dette. I noen tilfeller må vi likevel fortsette å behandle opplysningene mens vi kontrollerer dem, for å kunne gi deg de tjenestene du har krav på.
- Vi ikke lenger har et rettslig grunnlag for å beholde opplysningene, og du mener at du kan ha et rettskrav mot oss. Et rettskrav kan for eksempel være at du vurderer å kreve erstatning eller vil klage oss inn for en tilsynsmyndighet.
Du har rett til å klage
Dersom du har spørsmål om hvordan vi behandler dine personopplysninger eller mener vi behandler dine personopplysninger feil, kan du kontakte oss her.
Personvernombudet i Øvre Romerike Brann og Redning kan gi deg informasjon og bistand. Personvernombudet skal kontrollere at vi ikke bryter personvernlovgivningen og at dine rettigheter blir ivaretatt. Personvernombudet er faglig uavhengig, og kan ikke instrueres i sitt arbeid. Kontaktinformasjon til vårt personvernombud finnes her.
Hvis du opplever at informasjonen og bistanden du får fra oss ikke er tilstrekkelig, kan du klage til Datatilsynet ved å sende en skriftlig henvendelse til:
Datatilsynet
Postboks 8177
0034 Oslo
Publisert: 24.05.2018 14:09:36
Sist endret: 24.03.2025 09:57